Запит надіслано
ПитанняДіяло до 05.07.2025 Чи застосовується адміністративна відповідальність за порушення порядку ведення податкового обліку у період дії воєнного стану?
ВідповідьДіяла до 05.07.2025
    Коротка:
                              Так, застосовується.
                             Повна:
                              Відповідно до п. 111.1 ст. 111 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності:
                              фінансова;
                              адміністративна;
                              кримінальна.
                              Питання щодо адміністративної відповідальності регулюються Кодексом України про адміністративні правопорушення від 07 грудня 1984 року № 8073-Х зі змінами та доповненнями (далі – КУпАП).
                              Частиною першою ст. 163 прим. 1 КУпАП передбачено, що відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку, у тому числі неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України, – тягне за собою накладення штрафу у розмірі від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
                              Дії, передбачені частиною першою ст. 163 прим. 1 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, –      тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі від десяти до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (частина друга ст. 163 прим. 1 КУпАП).
                              Слід зазначити, що зміни в частині незастосування до платників адміністративної відповідальності у період дії воєнного стану до КУпАП та ПКУ не вносились.
                              Водночас, п.п. 2 п. 1 Закону України від 03 березня 2022 року № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2115) встановлено, що у період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення до фізичних осіб, фізичних осіб – підприємців, юридичних осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів, визначених п.п. 1 п.1 Закону № 2115.
                              Так, згідно з п.п. 1 п.1 Закону № 2115 фізичні особи, фізичні особи – підприємці, юридичні особи, крім тих, які наділені бюджетними повноваженнями згідно із законодавством, подають облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або в електронній формі, протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи.
                              При цьому Закон № 2115 не поширюється на податкові правовідносини та на правовідносини, на які поширюється дія Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII «Про запобігання корупції» зі змінами та доповненнями (п.п. 5 п. 1 Закону № 2115).
                              Враховуючи вищенаведене, адміністративна відповідальність, передбачена ст. 163 прим. 1 КУпАП, у період дії воєнного стану застосовується за порушення порядку ведення податкового обліку.
                              Коментар: «Запитання-відповідь переведено до нечинних у зв’язку з доповненням пункту 1 Закону України від 03 березня 2022 року № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» підпунктом 13 згідно з підпунктом 4 пункту 2 розділу ІІ Закону України від 18 червня 2025 року № 4505-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу».

Відповідь оцінили користувачів ЗІР

-       +
   
Натисніть для оцінки відповіді