Актуальні запитання (29.05.2023)

Яка інформація міститься в Єдиному реєстрі ППР контролюючих органів, надісланих (вручених) платникам податків?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Яка інформація міститься в Єдиному реєстрі ППР контролюючих органів, надісланих (вручених) платникам податків?
Відповідь Коротка:
     У Єдиному реєстрі податкових повідомлень-рішень контролюючих органів, надісланих (вручених) платникам податків (далі – Єдиний реєстр), міститься інформація про:
     1) дати складання, надіслання (вручення) та отримання платником податків податкового повідомлення-рішення;
     2) дату відкликання або зміни податкового повідомлення-рішення;
     3) визначену суму (нарахування/зменшення) грошового зобов’язання та/або податкового зобов’язання, що повинен сплатити платник податків, та/або зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість, та/або зменшення податку на доходи фізичних осіб, задекларованого до повернення з бюджету, зокрема при використанні права на податкову знижку, та/або заниження чи завищення суми податкових зобов’язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, та дати настання граничного строку їх сплати;
     4) стан узгодження сум, зазначених у п. 3, зазначеному вище;
     5) строки сплати сум, зазначених у п. 3, зазначеному вище;
     6) виникнення податкового боргу платника податків, дату та номер податкової вимоги;
     7) оскарження податкового повідомлення-рішення в адміністративному або судовому порядку.
     Нормативно-правовими актами не передбачено розміщення Єдиного реєстру на офіційному вебпорталі ДПС.
Повна:
     Відповідно до абзаців четвертого – п’ятнадцятого п. 58.2 ст. 58 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) контролюючий орган веде реєстр виданих податкових повідомлень-рішень щодо платників податків.
     У Єдиному реєстрі податкових повідомлень-рішень контролюючих органів, надісланих (вручених) платникам податків (далі – Єдиний реєстр), міститься інформація про:
     1) дати складання, надіслання (вручення) та отримання платником податків податкового повідомлення-рішення;
     2) дату відкликання або зміни податкового повідомлення-рішення;
     3) визначену суму (нарахування/зменшення) грошового зобов’язання та/або податкового зобов’язання, що повинен сплатити платник податків, та/або зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість, та/або зменшення податку на доходи фізичних осіб, задекларованого до повернення з бюджету, зокрема при використанні права на податкову знижку, та/або заниження чи завищення суми податкових зобов’язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, та дати настання граничного строку їх сплати;
     4) стан узгодження сум, зазначених у п. 3 п. 58.2 ст. 58 ПКУ;
     5) строки сплати сум, зазначених у п. 3 п. 58.2 ст. 58 ПКУ;
     6) виникнення податкового боргу платника податків, дату та номер податкової вимоги;
     7) оскарження податкового повідомлення-рішення в адміністративному або судовому порядку.
     У Єдиному реєстрі, може міститися інша інформація.
     Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є технічним адміністратором Єдиного реєстру.
     Для цілей внесення відомостей до Єдиного реєстру, технічним адміністратором надається доступ центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, його територіальним органам до Єдиного реєстру.
     Пунктом 41.2 ст. 41 ПКУ передбачено, що порядок обміну інформацією між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальними органами та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, його територіальними органами для цілей виконання функцій контролюючих органів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
     Так, Порядок взаємодії інформаційних систем Державної податкової служби України та Державної митної служби України щодо обміну інформацією, необхідною для адміністрування податків, зборів та інших обов’язкових платежів, здійснення контрольних процедур щодо дотримання податкового та митного законодавства, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 10.06.2020 № 286 зі змінами та доповненнями (далі – Порядок № 286), встановлює основні вимоги щодо інформаційної взаємодії між інформаційно-телекомунікаційними системами, базами даних, реєстрами, іншими інформаційними ресурсами (далі – інформаційні системи) Державної податкової служби України (далі – ДПС) та Державної митної служби України (далі – Держмитслужба), що використовуються для адміністрування податків, зборів та інших обов’язкових платежів, здійснення контрольних процедур щодо дотримання податкового та митного законодавства.
     Зокрема, в інформаційній взаємодії між ДПС та Держмитслужбою задіяний, зокрема, Єдиний реєстр (п. 4 Порядку № 286).
     Нормативно-правовими актами не передбачено розміщення Єдиного реєстру на офіційному вебпорталі ДПС.

Де на вебпорталі ДПС можна знайти інформацію стосовно бізнес-партнерів?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Де на вебпорталі ДПС можна знайти інформацію стосовно бізнес-партнерів?
Відповідь Коротка:
        На головній сторінці вебпорталу ДПС у розділі «Е-сервіси» розміщено електронний сервіс «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера» https://tax.gov.ua/).
    Повна:
        На офіційному вебпорталі ДПС працює електронний сервіс «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера», який розміщено на головній сторінці вебпорталу (https://tax.gov.ua/businesspartner).
        Для перевірки надійності ділового партнера, зокрема, щодо сумлінності у сплаті податків, достатньо ввести відому інформацію в одне з полів або в обидва поля і система здійснить пошук у базах даних, доступних для публічного використання та повідомить про результати пошуку з зазначенням інформації щодо відсутності або наявності боргу у платника податків.
        У полі «Податковий номер» вказується код за ЄДРПОУ/реєстраційний номер облікової картки платника податків/серія та/або номер паспорта (для фізичних осіб – платників податків, які мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією та/або номером паспорта).
        У полі «Найменування/прізвище, ім’я, по батькові платника податків» зазначається повністю точна назва платника податків.
        Оновлення інформації на сайті щодо стану розрахунків платника податків з бюджетом (про наявність заборгованості) відбувається щоденно, крім вихідних та святкових днів, після проведення розрахунків зведених показників в центральній базі даних за результатами попереднього банківського дня.

Як користуватися сервісом «Дані про взяття на облік платників», розміщеним на офіційному вебпорталі ДПС?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Як користуватися сервісом «Дані про взяття на облік платників», розміщеним на офіційному вебпорталі ДПС?
Відповідь Коротка та повна відповіді ідентичні.
        У відкритій та приватній частинах Електронного кабінету, розміщеного на офіційному вебпорталі ДПС (https://cabinet.tax.gov.ua), платники податків мають доступ, зокрема до сервісу «Дані про взяття на облік платників».
         Робота у приватній частині здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису, що сертифікований у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
        Для перевірки даних про взяття на облік платників податків достатньо здійснити пошук за податковим номером (серією та номером паспорта) або найменуванням/ПІБ платника податків.
        Слід зазначити, що на період дії воєнного стану обмежено доступ до публічних електронних реєстрів.

Де на офіційному вебпорталі ДПС розміщено інформацію щодо рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та зборів на відповідній території?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Де на офіційному вебпорталі ДПС розміщено інформацію щодо рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та зборів на відповідній території?
Відповідь Коротка:
          Зазначена інформація розміщена на вебпорталі ДПС ( https://www.tax.gov.ua/) за посиланням: Головна/Законодавство/Податки, збори, платежі/Ставки місцевих податків та зборів (у розрізі областей). Також на вебпорталі ДПС у розділі «Важлива інформація» розміщено рубрику «Рішення місцевих рад» (у розрізі областей).
         Повна:
          Відповідно до п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів, зокрема, належать:
          встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених ПКУ;
          прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об’єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов’язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.
          Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 25 вересня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення на відповідних територіях ставок місцевих податків та/або зборів, а також про встановлені на відповідних територіях податкові пільги (абзац дев’ятий п.п. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПКУ).
          Зазначена інформація (у розрізі областей) розміщена на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: Головна/Законодавство/Податки, збори, платежі/Ставки місцевих податків та зборів. Також на офіційному вебпорталі ДПС розміщено рубрику «Рішення місцевих рад».
          Поряд з цим, платники податків для уточнення інформації щодо прийнятих відповідним органами місцевого самоврядування рішень можуть звертатися до місцевої ради, на території якої знаходяться об’єкти оподаткування.

Де на офіційному вебпорталі ДПС розміщено реєстр платників, які використовують єдиний рахунок, та яка інформація наявна в даному реєстрі?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Де на офіційному вебпорталі ДПС розміщено реєстр платників, які використовують єдиний рахунок, та яка інформація наявна в даному реєстрі?
Відповідь Коротка:
     Інформація за визначеним платником з реєстру платників, які використовують єдиний рахунок (крім реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії (за наявності) та номера паспорта фізичної особи), є доступною на офіційному вебпорталі ДПС в рубриці Головна/Інформація з реєстрів.
     У реєстрі платників, які використовують єдиний рахунок, зазначається:
     найменування або прізвище, ім’я та по батькові платника;
     податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органові і мають відмітку в паспорті);
     дата включення платника до реєстру платників, які використовують єдиний рахунок;
     дата виключення платника з реєстру платників, які використовують єдиний рахунок.
Повна:
     Порядок функціонування єдиного рахунка та виконання норм статті 35 прим. 1 Податкового кодексу України центральними органами виконавчої влади, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 року № 321 зі змінами та доповненнями (далі – Постанова № 321).
     Інформація за визначеним платником з реєстру платників, які використовують єдиний рахунок (крім реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії (за наявності) та номера паспорта фізичної особи), є доступною на офіційному вебпорталі ДПС в рубриці Головна/Інформація з реєстрів https://cabinet.tax.gov.ua/registers.
     Відповідно до п. 7 Постанови № 321 у реєстрі платників, які використовують єдиний рахунок, зазначається:
     найменування або прізвище, ім’я та по батькові платника;
     податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органові і мають відмітку в паспорті);
     дата включення платника до реєстру платників, які використовують єдиний рахунок;
     дата виключення платника з реєстру платників, які використовують єдиний рахунок.

На якому вебсайті можна переглянути інформацію про види діяльності (КВЕД) платника податків?

Категорія 135. Загальні питання
Питання На якому вебсайті можна переглянути інформацію про види діяльності (КВЕД) платника податків?
Відповідь Коротка:
        Інформацію про види діяльності (КВЕД) платника податків можна переглянути на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України за адресою (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search).
    Повна:
         Відповідно до п. 7 частини першої ст. 1 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 755) Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) – єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
        Відомості, що містяться в ЄДР, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених Законом № 755, за їх надання стягується плата (частина перша ст. 11 Закону № 755).
        Згідно з абзацом другим п. 1 частини другої ст. 11 Закону № 755 відомості, що містяться в ЄДР, надаються у вигляді безоплатного доступу через портал електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг до відомостей з ЄДР, які актуальні на момент запиту, зокрема, про види діяльності.
        Розпорядником ЄДР є Міністерство юстиції України, на офіційному вебсайті якого за адресою (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search) здійснюється безкоштовний пошук відомостей у ЄДР (по фізичній особі – підприємцю, юридичній особі, відокремленому підрозділу юридичної особи) та перегляд інформації про види діяльності (КВЕД) платника податків.

Яка інформація відображається в реєстрі платників ЄП, що розміщується у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету та яким чином здійснюється наповнення реєстру?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Яка інформація відображається в реєстрі платників ЄП, що розміщується у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету та яким чином здійснюється наповнення реєстру?
Відповідь Коротка:
               Реєстр платників єдиного податку, що розміщується у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету, містить інформацію про платників єдиного податку, яка оприлюднена, зокрема на офіційному вебпорталі ДПС:
                податковий номер (для юридичної особи);
               найменування для юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові для фізичної особи;
               дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування;
               ставку єдиного податку;
               групу платника податку;
               види господарської діяльності (за наявності відповідних даних);
               дату виключення з реєстру платників єдиного податку.
               Інформація щодо відомостей про платників єдиного податку у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету наповнюється згідно інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС у режимі реального часу.
               Водночас інформація про юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету відсутня. Набори даних про юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС окремим файлом від основного Реєстру платників єдиного податку у форматі xlsx за посиланням: Головна/Відкриті дані/Рєстр платників єдиного податку.
               Звертаємо увагу, що в даному реєстрі не зазначається ставка єдиного податку для платників четвертої групи (юридичних осіб), оскільки відповідно до п. 293.9 ст. 293 Податкового кодексу України ставка єдиного податку встановлюється залежно від категорії (типу) земель, їх розташування.
    Повна:
               Відповідно до п. 299.7 ст. 299 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) до реєстру платників єдиного податку вносяться такі відомості про платника єдиного податку:
               найменування суб’єкта господарювання, код згідно з ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і мають відповідну відмітку у паспорті);
               податкова адреса суб’єкта господарювання;
               місце провадження господарської діяльності (крім платників єдиного податку третьої групи – електронних резидентів (е-резидентів);
               ставка єдиного податку та група платника податку;
               дата (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування;
               дата реєстрації;
               види господарської діяльності (крім платників єдиного податку третьої групи – електронних резидентів (е-резидентів);
               дата анулювання реєстрації.
               Водночас п. 299.13 ст. 299 ПКУ передбачено, що з метою постійного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацією центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, щоденно оприлюднює для безоплатного та вільного доступу, зокрема на власному офіційному вебсайті такі дані з реєстру платників єдиного податку:
               податковий номер (для юридичної особи);
               найменування для юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові для фізичної особи;
               дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування;
               ставку єдиного податку;
               групу платника податку;
               види господарської діяльності (за наявності відповідних даних)»;
               дату виключення з реєстру платників єдиного податку.    
               У відкритій та приватній частинах Електронного кабiнету, розміщеного на офіційному вебпорталі ДПС (https://cabinet.tax.gov.ua), платники податків мають доступ, зокрема, до сервісу «Реєстр платників єдиного податку».
               Електронний кабінет створюється та функціонує, зокрема, за принципом повноти функціоналу – наявності такого інтерфейсу електронного сервісу, який забезпечує можливість реалізації прав та обов’язків платника податків, отримання документів, передбачених законодавством, та інформації, що стосується такого платника податків, онлайн (через Інтернет у режимі реального часу) або через програмний інтерфейс (АРІ), іншими засобами інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем (п. 42 прим. 1.1 ст. 42 прим. 1 ПКУ).
               Відповідно до п. 3 розд. ІІ  Порядку функціонування Електронного кабінету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.07.2017 № 637 зі змінами та доповненнями, Електронний кабінет в процесі функціонування взаємодіє з іншими інформаційно-телекомунікаційними системами ДПС.
               Отже, реєстр платників єдиного податку, що розміщується у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету, містить інформацію про платників єдиного податку, яка оприлюднена, зокрема на офіційному вебпорталі ДПС:
               податковий номер (для юридичної особи);
               найменування для юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові для фізичної особи;
               дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування;
               ставку єдиного податку;
               групу платника податку;
               види господарської діяльності (за наявності відповідних даних);
               дату виключення з реєстру платників єдиного податку.
               Інформація щодо відомостей про платників єдиного податку у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету наповнюється згідно інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС у режимі реального часу.
               Водночас інформація про юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету відсутня. Набори даних про юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС окремим файлом від основного Реєстру платників єдиного податку у форматі xlsx за посиланням: Головна/Відкриті дані/Реєстр платників єдиного податку.
               Звертаємо увагу, що в даному реєстрі не зазначається ставка єдиного податку для платників четвертої групи (юридичних осіб), оскільки відповідно до п. 293.9 ст. 293 ПКУ ставка єдиного податку встановлюється залежно від категорії (типу) земель, їх розташування.

Який порядок набрання чинності актів (постанов, розпоряджень) КМУ?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Який порядок набрання чинності актів (постанов, розпоряджень) КМУ?
Відповідь Коротка:
           Постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.
             Розпорядження Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо цими розпорядженнями не встановлено пізніший термін набрання ними чинності.
           Акти Кабінету Міністрів України з питань державної митної справи набирають чинності в порядку, визначеному Митним кодексом України.
           Офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті «Урядовий кур’єр» та Офіційному віснику України, а також в інших офіційних друкованих виданнях, визначених законом. Крім того, акти Кабінету Міністрів України оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.
        Повна:
           Відповідно до частини першої ст. 49 Закону України від 27 лютого 2014 року № 794-VII «Про Кабінет Міністрів України» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 794) Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов’язкові для виконання акти – постанови і розпорядження.
           Згідно з частиною першою ст. 52 Закону № 794 постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.
           У випадках, передбачених законом, постанови Кабінету Міністрів України або їх окремі положення, що містять інформацію з обмеженим доступом, не підлягають опублікуванню і набирають чинності з моменту їх доведення в установленому порядку до виконавців, якщо цими постановами не встановлено пізніший термін набрання ними чинності.
           Розпорядження Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо цими розпорядженнями не встановлено пізніший термін набрання ними чинності (частина друга ст. 52 Закону № 794).
           Акти Кабінету Міністрів України з питань державної митної справи набирають чинності в порядку, визначеному Митним кодексом України (частина третя ст. 52 Закону № 794).
           Акти Кабінету Міністрів України включаються до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів України (частина четверта ст. 52 Закону № 794).
           Офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті «Урядовий кур’єр» та Офіційному віснику України, а також в інших офіційних друкованих виданнях, визначених законом. Крім того, акти Кабінету Міністрів України оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України (частина п’ята ст. 52 Закону № 794).

За якою формою надаються відомості з ДРФО – платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків, якщо ФО за вказаний нею період не отримувала доходи та яка інформація зазначається при цьому?

Категорія 135. Загальні питання
Питання За якою формою надаються відомості з ДРФО – платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків, якщо ФО за вказаний нею період не отримувала доходи та яка інформація зазначається при цьому?
Відповідь Коротка:
           За формами, наведеними в додатках 15, 16 до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків.
            Зазначені відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків свідчать про наявність або відсутність інформації про доходи/джерела доходів фізичної особи – платника податків за запитуваний період.
        Повна:
           Пунктом 70.3 ст. 70 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями передбачено, що до інформаційної бази Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) включаються такі дані про фізичних осіб, зокрема джерела отримання доходів, сума нарахованих та/або отриманих доходів та сума нарахованих та/або сплачених податків.
           Порядок отримання відомостей з Державного реєстру та форми відомостей встановлені Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2017 за № 1306/31174 (далі – Положення).
           Відповідно до п. 2 розд. X Положення відомості з Державного реєстру є документом, який безоплатно надається контролюючим органом за зверненням фізичної особи – платника податків (його представника) щодо отримання відомостей з Державного реєстру та свідчить про наявність або відсутність відомостей про таку особу в Державному реєстрі.
           Для отримання відомостей про себе з Державного реєстру фізична особа звертається особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу у разі, якщо фізична особа тимчасово перебуває за межами населеного пункту проживання, подає документ, що посвідчує особу, та заяву щодо отримання відомостей з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків за формою № 10ДР (далі – Заява за формою № 10ДР) (додаток 14 до Положення). Представник додає до Заяви за формою № 10ДР довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку, на отримання відомостей з Державного реєстру, документ, що посвідчує особу такого представника, та ксерокопію (з чітким зображенням) документа, що посвідчує особу довірителя (абзац перший п. 4 розд. X Положення).
           Згідно з пунктом 6 розділу X Положення контролюючий орган протягом трьох робочих днів з дня звернення фізичної особи (представника) надає відомості з Державного реєстру за формами, наведеними в додатках 15, 16 до Положення.
           Враховуючи викладене, відомості з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків, надаються за формами, наведеними в додатках 15, 16 до Положення.
           Зазначені відомості з Державного реєстру свідчать про наявність або відсутність інформації про доходи/джерела доходів фізичної особи – платника податків за запитуваний період.

Яка інформація відображається в відомостях із ДРФО у разі якщо ФО мала два різні реєстраційні номери облікової картки платника податків, один з яких закритий?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Яка інформація відображається в відомостях із ДРФО у разі якщо ФО мала два різні реєстраційні номери облікової картки платника податків, один з яких закритий?
Відповідь Для отримання податкової консультації в усній формі або індивідуальної податкової консультації пропонуємо Вам звернутись до контролюючих органів відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України, оскільки випадки, коли фізична особа має два реєстраційні номери облікових карток платників податків, необхідно розглядати окремо в кожній конкретній ситуації.

Чи може ФО, яка провадить незалежну професійну діяльність, отримати довідку про доходи за будь-який інший, ніж річний податковий період?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Чи може ФО, яка провадить незалежну професійну діяльність, отримати довідку про доходи за будь-який інший, ніж річний податковий період?
Відповідь Коротка:
              Ні, не може, оскільки для таких осіб передбачено подання податкових декларацій з метою декларування доходів за звітний (податковий) період – рік.
             Повна:
              Підрозділом 2.3 розд. ІІ Примірного положення центру обслуговування платників, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 537 «Про затвердження документів, які регламентують діяльність ЦОП» визначено перелік адміністративних послуг, за отриманням яких платники можуть звернутись до центру обслуговування платників, зокрема, щодо надання адміністративної послуги «Видача довідки про доходи».
              Типова інформаційна картка адміністративної послуги «Видача довідки про доходи», затверджена наказом Державної податкової служби України від 22.04.2021 № 446 зі змінами та доповненнями, відповідно до якої строк надання такої адміністративної послуги – 10 календарних днів з дня отримання заяви. Довідка про доходи видається на підставі поданої податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Податкова декларація).
              Форма Податкової декларації затверджена наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 із змінами та доповненнями.
              Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, здійснюється відповідно до норм ст. 178 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ).
              Зокрема, фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають Податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до розд. IV ПКУ у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, в якій поряд з доходами від провадження незалежної професійної діяльності мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи (п. 178.4 ст. 178 ПКУ).
              Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, відповідно до п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 ПКУ подають Податкову декларацію за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року, до 01 травня року, що настає за звітним.
              Тобто, Податкова декларація подається за результатами звітного року. При цьому формою Податкової декларації не передбачено її подання з типом «Довідково» для отримання фізичною особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність довідки про доходи за інший, ніж річний податковий (звітний) період.
              Отже, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, може отримати за заявою (довільної форми) в контролюючому органі за основним місцем обліку (податковою адресою) довідку про доходи на підставі поданої(их) нею Податкової(их) декларації(ій) за результатами звітного (податкового) періоду – рік.
              При цьому фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, не може отримати в контролюючому органі довідку про доходи за будь-який інший, ніж річний податковий період.

Як батьки (усиновителі, опікуни, піклувальники) можуть отримати відомості про джерела/суми доходів, виплачених малолітнім дітям (до 14 років)?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Як батьки (усиновителі, опікуни, піклувальники) можуть отримати відомості про джерела/суми доходів, виплачених малолітнім дітям (до 14 років)?
Відповідь Коротка:
        Подати заяву щодо отримання відомостей з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків за формою № 10ДР. Заява за формою № 10ДР подається за наявності документа, що посвідчує особу одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника), та свідоцтва про народження дитини.
    Повна:
         Відповідно до п. 63.5 ст. 63 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року       № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) всі фізичні особи – платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) у порядку, визначеному ПКУ.
        Згідно з частиною другою ст. 14 Сімейного кодексу України від 10 січня 2002 року     № 2947-III зі змінами та доповненнями якщо дитина або особа, дієздатність якої обмежена, не може самостійно здійснювати свої права, ці права здійснюють батьки, опікун або самі ці особи за допомогою батьків чи піклувальника.
        Порядок реєстрації фізичних осіб у Державному реєстрі, а також порядок отримання відомостей з Державного реєстру, регулюється Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2017 року за № 1306/31174 (далі – Положення № 822).
        Відповідно до п. 1 розд. VII Положення № 822 фізична особа незалежно від віку (як резидент, так і нерезидент), яка не включена до Державного реєстру, зобов’язана особисто або через представника подати до відповідного контролюючого органу облікову картку фізичної особи - платника податків за формою № 1ДР (далі – Облікова картка № 1ДР) (додаток 2 до Положення № 822), яка є водночас заявою для реєстрації у Державному реєстрі, та пред’явити документ, що посвідчує особу, який містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання, громадянство).
        Пунктом 4 розд. VII Положення № 822 визначено, що облікові картки за формою       № 1ДР малолітніх осіб (до 14 років) подаються одним із батьків (усиновителем, опікуном, піклувальником) за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного із батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника).
        Згідно з п. 4 розд. Х Положення № 822 для отримання відомостей про себе з Державного реєстру фізична особа звертається особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу у разі, якщо фізична особа тимчасово перебуває за межами населеного пункту проживання, подає документ, що посвідчує особу, та заяву щодо отримання відомостей з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків (далі – Заява за формою № 10ДР) (додаток 14 до Положення № 822).
        Таким чином, для отримання відомостей з Державного реєстру про джерела/суми доходів, які виплачені малолітнім дітям (до 14 років), їх батькам (усиновителям, опікунам, піклувальникам) необхідно звернутися особисто до контролюючого органу за податковою адресою (місцем проживання) дитини або до будь-якого контролюючого органу (у разі тимчасового перебування за межами населеного пункту проживання) та подати Заяву за формою № 10ДР. Заява за формою № 10ДР подається за наявності документа, що посвідчує особу одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника), та свідоцтва про народження дитини.
        При цьому в Заяві за формою № 10ДР зазначаються, зокрема:
        у графі «Особисті дані заявника» – реєстраційний номер облікової картки дитини та прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) згідно з даними свідоцтва про народження дитини;
        у графі «Адреса реєстрації місця проживання» – адреса реєстрації місця проживання дитини;
        у графі «Документ, що посвідчує особу» – реквізити свідоцтва про народження дитини (назву документа, серію (за наявності), номер, дату видачі та орган, що видав документ);
        у графі «Контактна інформація» – мобільний або домашній телефон одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника);
        у графі «Інформація щодо представника (якщо Заява подається такою особою)» – реєстраційні дані та дані документа, що посвідчують особу одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника).

Чи потрібно засвідчувати вірність перекладу та яким чином документів за спеціальними формами, затвердженими компетентними органами іноземних держав, для підтвердження статусу податкового резидента України на них, що надаються до контролюючого органу з Заявою про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Чи потрібно засвідчувати вірність перекладу та яким чином документів за спеціальними формами, затвердженими компетентними органами іноземних держав, для підтвердження статусу податкового резидента України на них, що надаються до контролюючого органу з Заявою про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування?
Відповідь Коротка:
     Питання, які стосуються порядку нотаріального засвідчення будь-яких іноземних офіційних документів в Україні, зокрема, їх офіційного перекладу, належить до компетенції Міністерства юстиції України.
Повна:
     Відповідно до п. 2 Порядку підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.08.2022 № 248 зі змінами та доповненнями (далі – Порядок), надання довідки-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів або підтвердження статусу податкового резидента України на документах за спеціальними формами, затвердженими іноземними компетентними органами, здійснюється безоплатно на підставі заяви про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування за формою, наведеною у додатку до Порядку (далі – Заява).
     Контролюючий орган перевіряє дані, зазначені у Заяві, зокрема, на відповідність Податковому кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями та відповідному міжнародному договору України. Платник податку може надати документи і відомості, що підтверджують зазначені у Заяві підстави для визначення його статусу резидента України для уникнення подвійного оподаткування (п. 4 Порядку).
     Згідно з п. 6 Порядку у разі подання платником податків документів за спеціальними формами, затвердженими компетентним органом іноземної держави, для виконання відповідного міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування на її території з метою звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерел в іноземній державі або відшкодування уже сплачених податків на території іноземної держави контролюючі органи за основним місцем обліку платника податків зобов’язані підтверджувати статус податкового резидента України на цих формах підписом керівника контролюючого органу (його заступника або уповноваженої особи) та печаткою.
     Зазначені документи подаються з перекладом українською мовою.
     Питання, які стосуються порядку нотаріального засвідчення будь-яких іноземних офіційних документів в Україні, зокрема, їх офіційного перекладу, належить до компетенції Міністерства юстиції України.

Який порядок отримання підприємством довідок про загальну суму податків, зборів, платежів, нарахованих, утриманих та сплачених до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, протягом звітного податкового року, та відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску від територіального органу ДПС з метою визначення такого СГ критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, відповідно до вимог постанови КМУ від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час»?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Який порядок отримання підприємством довідок про загальну суму податків, зборів, платежів, нарахованих, утриманих та сплачених до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, протягом звітного податкового року, та відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску від територіального органу ДПС з метою визначення такого СГ критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, відповідно до вимог постанови КМУ від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час»?
Відповідь Коротка:
     Для отримання інформації про загальну суму податків, зборів, платежів, нарахованих, утриманих та сплачених до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, протягом звітного податкового року, та відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, підприємству необхідно звернутися письмово в довільній формі до територіального органу ДПС за основним місцем обліку.
     Територіальний орган ДПС в терміновому порядку надає інформацію, визначену підпунктами 1 та 5 п. 2 Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період:
     за платником в цілому по Україні;
     за період, який розпочинається 01 січня 2022 року і закінчується 31 грудня 2022 року.
     Детальніше у повній відповіді.
Повна:
     31 січня 2023 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час», якою затверджено Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі – Порядок).
     Пунктом 2 Порядку встановлені критерії, за якими визначаються підприємства критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, зокрема:
     загальна сума податків, зборів, платежів, нарахованих, утриманих та сплачених до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство (п.п. 1 п. 2 Порядку);
     відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства (п.п. 5 п. 2 Порядку).
     Для отримання інформації про загальну суму податків, зборів, платежів, нарахованих, утриманих та сплачених до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, протягом звітного податкового року, та відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску, підприємству необхідно звернутися письмово в довільній формі до територіального органу ДПС за основним місцем обліку.
     Територіальний орган ДПС в терміновому порядку надає інформацію, визначену підпунктами 1 та 5 п. 2 Порядку:
     за платником в цілому по Україні;
     за період, який розпочинається 01 січня 2022 року і закінчується 31 грудня 2022 року.

2022В Чи надається контролюючим органом довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, якщо в інтегрованій картці платника обліковується податковий борг зі сплати податків та зборів?

Категорія 135. Загальні питання
Питання 2022В Чи надається контролюючим органом довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, якщо в інтегрованій картці платника обліковується податковий борг зі сплати податків та зборів?
Відповідь Коротка:
          Відповідно до п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений ПКУ строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному ПКУ.
             Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733 (далі – Порядок № 733).
          Згідно з Порядком № 733:
          - за відсутності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстрочених, відстрочених, реструктуризованих), контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, уповноважений орган формує Довідку;
          - за наявності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, платнику готується лист (у довільній формі) з вмотивованою відмовою щодо надання Довідки.
         Повна:
          Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733 (далі – Порядок № 733).
          Згідно з абзацом першим п. 3 Порядку № 733 для отримання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (далі – Довідка) платник подає заяву про надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (далі – Заява) (додаток 2).
          Заява подається платником (на його вибір):
          у паперовій формі – до державної податкової інспекції за основним місцем обліку такого платника або до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу. Якщо Заяву подано до державної податкової інспекції, її передають до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу (далі – уповноважений орган);
          в електронній формі – на адресу уповноваженого органу через приватну частину електронного кабінету з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».
          Абзацом другим п. 5 Порядку № 733 передбачено, що за відсутності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстрочених, відстрочених, реструктуризованих), контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, уповноважений орган формує Довідку.
          За наявності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, платнику готується лист (у довільній формі) з вмотивованою відмовою щодо надання Довідки (п. 8 Порядку № 733).
          Відповідно до п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений ПКУ строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному ПКУ.

Чи може платник податків (ЮО, ФОП, ФО) отримати довідку-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів за минулі роки?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Чи може платник податків (ЮО, ФОП, ФО) отримати довідку-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів за минулі роки?
Відповідь Коротка:
        Платник податків (юридична особа, фізична особа – підприємець, фізична особа) може отримати довідку-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів за будь-який минулий рік.
    Повна:
        Форма довідки-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі – Довідка) та Порядок підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі – Порядок) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 19.08.2022 № 248 зі змінами та доповненнями.
        Порядок визначає процедуру видачі Довідки платнику податків – особі (юридичній або фізичній), яка є резидентом України у розумінні Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) та міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування, а також підтвердження статусу податкового резидента України на документах за спеціальними формами, затвердженими іноземними компетентними органами, з метою застосування зазначених договорів до доходів, отриманих платниками податків із джерел в іноземній державі (п. 1 Порядку).
        Надання Довідки або підтвердження статусу податкового резидента України на документах за спеціальними формами, затвердженими іноземними компетентними органами, здійснюється безоплатно на підставі Заяви про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування платника податків за формою, наведеною у додатку до Порядку (далі – Заява) (п. 2 Порядку).
        Пунктом 3 Порядку визначено, що Заява подається платником податків (уповноваженим представником) до контролюючого органу за основним місцем обліку, а у разі подання Заяви на отримання Довідки платниками податків – фізичними особами, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання або не мають постійного місця проживання, – до будь-якого контролюючого органу. Заяву за вибором платника податку може бути подано засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог, встановлених розд. II ПКУ.
        Довідка надається за вибором платника у паперовій або електронній формі, про що він зазначає у Заяві. Довідку в електронній формі платник отримує у приватній частині електронного кабінету з дотриманням вимог, встановлених розд. II ПКУ (абзац дев’ятий п. 5 Порядку).
        При заповненні розділу 1 Заяви платник податків зазначає відповідний рік, за який він бажає отримати Довідку для уникнення подвійного оподаткування між Україною і відповідною іноземною державою.
        Порядком та формою Заяви не передбачено обмежень щодо року за який контролюючим органом може бути надана Довідка.
        Платник податків (юридична особа, фізична особа – підприємець, фізична особа) може отримати Довідку за будь-який минулий рік.

Яка сума доходу зазначається у довідці про доходи ФОП (загальна система оподаткування)?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Яка сума доходу зазначається у довідці про доходи ФОП (загальна система оподаткування)?
Відповідь Коротка:
        Сума чистого оподатковуваного доходу за відповідний період.
    Повна:     
        Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем на загальній системі оподаткування від провадження господарської діяльності здійснюється відповідно до ст. 177 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ).
        Об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця (п. 177.2 ст. 177 ПКУ).
        Відповідно до п. 177.10 ст. 177 ПКУ фізичні особи – підприємці зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет.
        Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13.05.2021 № 261.
        Облік доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільськогосподарської продукції ведеться окремо від обліку доходів і витрат від здійснення інших видів господарської діяльності.
        Фізичні особи – підприємці подають річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація), в якій поряд з доходами від підприємницької діяльності мають зазначатися інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи, а також відомості про суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, нарахованого на доходи від підприємницької діяльності в розмірах, визначених відповідно до закону (п. 177.11 ст. 177 ПКУ).
        Підпунктом 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 ПКУ визначено, що податкові декларації за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року, подаються самозайнятими особами, в тому числі фізичними особами – підприємцями на загальній системі оподаткування до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розд. IV ПКУ.
        Таким чином, у довідці про доходи фізичної особи – підприємця на загальній системі оподаткування на підставі даних податкової декларації зазначається сума чистого оподатковуваного доходу за відповідний період.

Чи може ФО (резидент, нерезидент України) отримати в контролюючих органах довідку про відсутність заборгованості з платежів для пред’явлення за місцем вимоги?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Чи може ФО (резидент, нерезидент України) отримати в контролюючих органах довідку про відсутність заборгованості з платежів для пред’явлення за місцем вимоги?
Відповідь Коротка:
        Так, може.
    Повна:
        Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733 (далі – Порядок № 733).
        Відповідно до п. 3 Порядку № 733 для отримання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (далі – Довідка) платник подає заяву про надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (далі – Заява).
        Довідка надається платнику безоплатно.
        Заява подається платником (на його вибір):
        у паперовій формі – до державної податкової інспекції за основним місцем обліку такого платника або до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу. Якщо Заяву подано до державної податкової інспекції, її передають до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу (далі – уповноважений орган);
        в електронній формі – на адресу уповноваженого органу через приватну частину електронного кабінету з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».
        Заява складається з обов’язковим посиланням на відповідний нормативно-правовий акт, яким передбачено необхідність підтвердження відсутності заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, та зазначенням найменування суб’єкта (підприємства, установи, організації), до якого (якої) Довідку буде подано платником.
        Форма Довідки наведена у додатку 1 до Порядку № 733, форма Заяви – у додатку 2 до Порядку № 733.
        Згідно з п. 15.1 ст. 15 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування згідно з ПКУ або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з ПКУ.
        Враховуючи наведене, контролюючий орган видає довідку у разі, якщо фізична особа (резидент, нерезидент України) є платником податків у розумінні ст. 15 ПКУ та звернулась до контролюючого органу із Заявою.

Яка інформація про ФО включається до ДРФО – платників податків та може бути надана за запитом ФО?

Категорія 135. Загальні питання
Питання Яка інформація про ФО включається до ДРФО – платників податків та може бути надана за запитом ФО?
Відповідь Коротка:
        До Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) вноситься інформація про осіб, які є:
         громадянами України;
        іноземцями та особами без громадянства, які постійно проживають в Україні;
        іноземцями та особами без громадянства, які не мають постійного місця проживання в Україні, але відповідно до законодавства зобов’язані сплачувати податки в Україні або є засновниками юридичних осіб, створених на території України, або набули статусу електронного резидента (е-резидента).
        До інформаційної бази Державного реєстру включаються такі дані про фізичних осіб:
        джерела отримання доходів;
        об’єкти оподаткування;
        сума нарахованих та/або отриманих доходів;
        сума нарахованих та/або сплачених податків;
        інформація про податкову знижку та податкові пільги платника податків;
        унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі на підставі даних розпорядника такого реєстру, наданих у порядку інформаційної взаємодії відповідно до законодавства.
        До Державного реєстру включаються: інформація з облікових карток фізичних осіб – платників податків (далі – Облікова картка); повідомлень фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (далі – Повідомлення), заяв про зміну даних, що вносяться до Облікової картки або Повідомлення (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта).
        Фізична особа, яка зареєстрована у Державному реєстрі чи в окремому реєстрі Державного реєстру, може отримати відомості про себе, наявні у Державному реєстрі.
        Порядок отримання відомостей із Державного реєстру регламентується розд. X Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822.
    Повна:
        Пунктом 70.1 ст. 70 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, формує та веде Державний реєстр фізичних осіб –  платників податків (далі – Державний реєстр).
        До Державного реєстру вноситься інформація про осіб, які є:
        громадянами України;
        іноземцями та особами без громадянства, які постійно проживають в Україні;
        іноземцями та особами без громадянства, які не мають постійного місця проживання в Україні, але відповідно до законодавства зобов’язані сплачувати податки в Україні або є засновниками юридичних осіб, створених на території України, або набули статусу електронного резидента (е-резидента).
        Облік фізичних осіб – платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім’ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки.
        Згідно з п. 70.2 ст. 70 ПКУ до облікової картки фізичної особи – платника податків (далі – Облікова картка) та повідомлення (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера Облікової картки) (далі – Повідомлення) вноситься така інформація:
        прізвище, ім’я та по батькові;
        дата народження;
        місце народження (країна, область, район, населений пункт);
        місце проживання, а для іноземних громадян – також громадянство;
        серія, номер свідоцтва про народження, паспорта (аналогічні дані іншого документа, що посвідчує особу), ким і коли виданий;
        унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (у разі внесення інформації про особу до Єдиного державного демографічного реєстру).
        Відповідно до п. 70.3 ст. 70 ПКУ до інформаційної бази Державного реєстру включаються такі дані про фізичних осіб:
        джерела отримання доходів;
        об’єкти оподаткування;
        сума нарахованих та/або отриманих доходів;
        сума нарахованих та/або сплачених податків;
        інформація про податкову знижку та податкові пільги платника податків;
        унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі на підставі даних розпорядника такого реєстру, наданих у порядку інформаційної взаємодії відповідно до законодавства.
        Згідно з п.п. 1 п. 1 розд. V Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 із змінами та доповненнями (далі – Положення № 822), до Державного реєстру включаються: інформація з Облікових карток; Повідомлень, заяви про зміну даних, що вносяться до Облікової картки або Повідомлення (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта).
        Порядок отримання відомостей з Державного реєстру регламентується розд. X Положення № 822.
        Фізична особа, яка зареєстрована у Державному реєстрі чи в окремому реєстрі Державного реєстру, може отримати відомості про себе, наявні у Державному реєстрі (п. 1 розд. X Положення № 822).
        Відомості з Державного реєстру є документом, який безоплатно надається контролюючим органом за зверненням фізичної особи (представника) щодо отримання відомостей про себе з Державного реєстру та свідчить про наявність або відсутність відомостей про таку особу в Державному реєстрі (п. 2 розд. X Положення № 822).
        Відповідно до абзацу першого п. 4 розд. X Положення № 822 для отримання відомостей про себе з Державного реєстру фізична особа звертається особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу у разі, якщо фізична особа тимчасово перебуває за межами населеного пункту проживання, подає документ, що посвідчує особу, та заяву щодо отримання відомостей з Державного реєстру про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків за формою № 10ДР (далі – заява за формою № 10ДР) (додаток 14 до Положення № 822). Представник додає до заяви за формою № 10ДР довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку, на отримання відомостей з Державного реєстру, документ, що посвідчує особу такого представника, та ксерокопію (з чітким зображенням) документа, що посвідчує особу довірителя.
        Контролюючий орган відмовляє у прийнятті заяви та/або наданні відомостей з Державного реєстру у разі відсутності у запитувача законних підстав на отримання запитуваної інформації або у разі, якщо в заяві не вказані обов’язкові реквізити, вона не підписана, не містить дати, подані документи не відповідають п. 4 розд. X Положення № 822 чи не підтверджують права заявника щодо представництва фізичної особи для отримання відомостей про неї з Державного реєстру (п. 5 розд. X Положення № 822).
        Контролюючий орган протягом трьох робочих днів з дня звернення фізичної особи (представника) надає відомості з Державного реєстру за формами, наведеними в додатках 15, 16 до Положення № 822 (п. 6 розд. X Положення № 822).
        Слід зазначити, що згідно з п. 7 розд. X Положення № 822 фізичні особи – громадяни України, які не мають постійного місця проживання в Україні або тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, можуть звернутися за отриманням відомостей з Державного реєстру до будь-якого контролюючого органу. У такому разі строк видачі відомостей може бути продовжено до п’яти робочих днів.
        Відомості з Державного реєстру надаються контролюючим органом особисто фізичній особі або її представнику за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу, та довіреності (для представника), про що робиться відповідний запис в журналі надання відомостей за формою, наведеною в додатку 17 до Положення № 822 (п. 8 розд. X Положення № 822).

В якому органі та яким чином ФО щодо якої внесено до ЄДР запис про припинення підприємницької діяльності ФОП, може отримати довідку про доходи за період здійснення підприємницької діяльності до/з 1998 року (в тому числі, якщо термін зберігання облікових справ в контролюючих органах 5 років минув)?

Категорія 135. Загальні питання
Питання В якому органі та яким чином ФО щодо якої внесено до ЄДР запис про припинення підприємницької діяльності ФОП, може отримати довідку про доходи за період здійснення підприємницької діяльності до/з 1998 року (в тому числі, якщо термін зберігання облікових справ в контролюючих органах 5 років минув)?
Відповідь Коротка:
     Фізична особа щодо якої внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) запис про припинення підприємницької діяльності як фізичної особи – підприємця (в тому числі, якщо термін зберігання облікових справ в контролюючих органах 5 років минув) може отримати за письмовим зверненням в органі ДПС за місцем своєї податкової адреси довідку про доходи на підставі поданої(-их) податкової(-их) декларації(-ій), якщо документи ще зберігаються в органі ДПС.
     У разі відсутності такої інформації в органі ДПС, фізичній особі необхідно звернутися до державного архіву області (міста).
     Крім того, відповідно до п. 4 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 із змінами та доповненнями, періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, в тому числі із застосуванням фіксованого податку, з 01 січня 1998 року по 31 грудня 2003 року зараховуються до трудового стажу фізичних осіб – підприємців на підставі довідки про реєстрацію особи як суб’єкта підприємницької діяльності, а з 01 січня 2004 року по 31 грудня 2017 року за бажанням особи – за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від суми сплачених коштів. При цьому за отриманням зазначеної довідки фізична особа може звернутись до Міністерства юстиції України, який є розпорядником ЄДР.
Повна:
     Згідно з ст. 1 Закону України від 02 жовтня 1996 року № 393/96-ВР «Про звернення громадян» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 393) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, зокрема із заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних та особистих прав і законних інтересів.
     Пунктом 177.5 ст. 177 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) встановлено, що фізичні особи – підприємці подають до контролюючого органу податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) за місцем своєї податкової адреси за результатами календарного року у строки, встановлені ПКУ для річного звітного податкового періоду, в якій також зазначаються авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб.
     Фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку відповідно до п. 296.4 ст. 296 ПКУ подають податкові декларації до контролюючого органу за місцем податкової адреси.
     Слід зазначити, що підставою для надання фізичній особі – підприємцю довідки про доходи від здійснення нею підприємницької діяльності є подання до контролюючого органу за місцем своєї податкової адреси податкової декларації про майновий стан і доходи платниками на загальній системі оподаткування та декларації платника єдиного податку підприємцями на спрощеній системі оподаткування.
     Відповідно до ст. 291 (графа 1) у Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 № 578/5 (далі – Перелік), облікові справи платників податків і зборів (обов’язкових платежів) зберігаються протягом 5 років після припинення діяльності таких суб’єктів господарювання.
     Згідно з абзацом другим п. 2.4 розд. ІІ Переліку, зокрема державні і комунальні організації – джерела формування Національного архівного фонду – передають документи Національного архівного фонду на постійне зберігання до державних архівів або архівних відділів міських рад в обов’язковому порядку.
     Враховуючи викладене, фізична особа щодо якої внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) запис про припинення підприємницької діяльності як фізичної особи – підприємця (в тому числі, якщо термін зберігання облікових справ в контролюючих органах 5 років минув) може отримати за письмовим зверненням в органі ДПС за місцем своєї податкової адреси довідку про доходи на підставі поданої(-их) податкової(-их) декларації(-ій), якщо документи ще зберігаються в органі ДПС.
     У разі відсутності такої інформації в органі ДПС, фізичній особі необхідно звернутися до державного архіву області (міста).
     Крім того, відповідно до п. 4 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 із змінами та доповненнями, періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, в тому числі із застосуванням фіксованого податку, з 01 січня 1998 року по 31 грудня 2003 року зараховуються до трудового стажу фізичних осіб – підприємців на підставі довідки про реєстрацію особи як суб’єкта підприємницької діяльності, а з 01 січня 2004 року по 31 грудня 2017 року за бажанням особи – за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від суми сплачених коштів. При цьому за отриманням зазначеної довідки фізична особа може звернутись до Міністерства юстиції України, який є розпорядником ЄДР.