Запит надіслано
ПитанняДіяло до 08.12.2017 Яким чином ФОП або ФО, яка здійснює незалежну професійну діяльність, знятися з обліку в контролюючому органі у разі прийняття рішення про припинення підприємницької діяльності або незалежної професійної діяльності?
ВідповідьДіяла до 08.12.2017
Коротка:
     Зняття з обліку фізичної особи - підприємця та фізичної особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, в контролюючому органі здійснюється у порядку, встановленому п. 65.10 ст. 65, ст. 67 Податкового кодексу України, ст. 5 Закону України від 08 липня 2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», розд. ХІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300), та розд. IV, V Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та Положення про реєстр страхувальників, які затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 № 1162 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.12.2014 за № 53/26330).
Повна:
     Зняття з обліку фізичної особи - підприємця та фізичної особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, в контролюючому органі здійснюється у порядку, встановленому п. 65.10 ст. 65, ст. 67 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ), ст. 5 Закону України від 08 липня 2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464), розд. ХІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.12. 2011 за № 1562/20300) (далі – Порядок № 1588), та розд. IV, V Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та Положення про реєстр страхувальників, які затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 № 1162 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.12.2014 за № 1553/26330) (далі – Порядок № 1162).
     Згідно з п. 11.22 Порядку № 1588 підставою для зняття фізичної особи - підприємця як платника податків з обліку у відповідному контролюючому органі є відомості про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за її рішенням.
     Дата зняття з обліку фізичної особи - підприємця відповідає даті отримання відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
     Дані про зняття з обліку фізичної особи - підприємця передаються контролюючим органом за основним місцем обліку такого платника податків до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) із зазначенням: дати та номера запису про зняття з обліку, назви та ідентифікаційного коду контролюючого органу, у якому платника податків знято з обліку.
     Фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, знімаються з обліку після припинення такої незалежної діяльності, за наявності документально підтвердженої інформації відповідного державного органу, що реєструє таку діяльність або видає документи про право на заняття такою діяльністю (свідоцтва, дозволи, сертифікати тощо), та/або поданої до контролюючого органу за основним місцем обліку заяви за формою № 8-ОПП.
     Після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія або територія проведення антитерористичної операції, процедури та дії, визначені п.п. 6 п. 11.22 розд. XI Порядку № 1588 та п. 8 розд. IV Порядку № 1162, можуть проводитись за місцем перебування таких осіб у разі їх звернення до відповідних контролюючих органів з документальним підтвердженням особи та місця перебування.
     Державна реєстрація (реєстрація) припинення підприємницької чи незалежної професійної діяльності фізичної особи або внесення до Реєстру самозайнятих осіб запису про припинення такої діяльності фізичною особою не припиняє її зобов’язань, що виникли під час провадження підприємницької чи незалежної професійної діяльності, та не змінює строків, порядків виконання таких зобов’язань та застосування санкцій за їх невиконання (абзац другий п.п. 65.10.8 п. 65.10 ст. 65 ПКУ, п.п. 4 п. 11.22 розд. XI Порядку № 1588).
     Відповідно до п.п. 6 п. 11.22 розд. XI Порядку № 1588 після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа - платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності.
     Така фізична особа має забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності та протягом 30 календарних днів з дня проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності подати відповідному контролюючому органу податкову декларацію за останній базовий податковий (звітний) період (п. 177.11 ст. 177 ПКУ).
     За наявності підстав та з урахуванням строків давності, передбачених ПКУ, контролюючий орган може призначити та провести документальну перевірку такої фізичної особи - платника податків.
     Порядок оформлення результатів документальних перевірок щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платниками податків - фізичними особами затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14.03.2013 № 395 (далі – Порядок № 395).
     Порядок № 395 поширюється на платників податків - фізичних осіб (резидентів, нерезидентів), у тому числі самозайнятих осіб, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування згідно із ПКУ або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів відповідно до ПКУ.
     Відповідно до п. 1.3 розд. І Порядку № 395 органи державної податкової служби можуть запрошувати платників податків для проведення перевірки дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, до органу державної податкової служби. Документальна перевірка може проводитися у приміщенні податкового органу за бажанням платника податків.
     Письмові повідомлення про такі запрошення направляються платникам податків рекомендованими листами з повідомленням про вручення або особисто вручаються платникам податків або їх законним чи уповноваженим представникам, в яких зазначаються підстави запрошення, час і дата, на яку запрошується платник податків (представник платника податків), а також місцезнаходження проведення перевірки.
     Перед початком проведення документальної перевірки діяльності платника податків за місцезнаходженням податкового органу посадова особа, відповідальна за проведення перевірки, зобов’язана прийняти надані платником податків оригінали документів, пов’язаних із провадженням діяльності за період, що перевіряється.
     У разі коли після внесення до Реєстру самозайнятих осіб запису про припинення підприємницької чи незалежної професійної діяльності фізична особа продовжує провадити таку діяльність, вважається, що вона розпочала таку діяльність без взяття її на облік як самозайнятої особи (п.п. 8 п. 11.22 розд. XI Порядку № 1588).
     Самозайнята особа - платник єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄСВ) знімається з обліку після проведення перевірки (у разі її проведення) та здійснення остаточного розрахунку зі сплати єдиного внеску (частина перша ст. 5 Закон № 2464).
     Особливості зняття з обліку фізичних осіб – підприємців, як платників ЄСВ у контролюючих органах, визначено п. 8 розд. IV Порядку № 1162.
     У разі прийняття фізичними особами рішення про припинення незалежної професійної діяльності, такий платник ЄСВ зобов’язаний у десятиденний строк з дня прийняття відповідного рішення подати до контролюючого органу заяву про зняття з обліку платника ЄСВ за формою № 7-ЄСВ (додаток 4 до Порядку № 1162) та копію документа про припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи.
     Остаточні розрахунки з контролюючим органом платник єдиного внеску здійснює на основі акта перевірки або акта звірки (п. 3 розд. V Порядку № 1162).
     Після проведення остаточного розрахунку платником ЄСВ контролюючий орган знімає його з обліку, вносить відповідні записи до реєстру страхувальників із зазначенням дати та підстави зняття з обліку та видає (надсилає) повідомлення про зняття з обліку платника ЄСВ за формою № 10-ЄСВ згідно з додатком 7 до Порядку № 1162.
     Датою зняття з обліку платника єдиного внеску є дата внесення запису до реєстру страхувальників (п. 5 та 6 розд. V Порядку № 1162).
     Коментар: «Запитання-відповідь переведено до не чинних у зв’язку з набранням чинності наказу Міністерства фінансів України від 06.10.2017 № 839 «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів».

Відповідь оцінили користувачів ЗІР

-       +
   
Натисніть для оцінки відповіді